Locația are un efect foarte mare asupra valorii unui imobil, chiar și când vorbim de proprietăţi învecinate: dacă, de exemplu, casa ta are geamurile orientate către un bulevard aglomerat, se poate vinde, la un moment dat cu mai puţin decât cea a vecinului, orientată spre o zonă ferită de zgomot. Iată de ce casa din zona adiacentă are o valoare mai mare decât a ta. Toţi facem la fel: dorim bilete la un concert susţinut de artistul preferat, sau la un meci important, dar nu dorim să plătim valoarea nominală şi nici să găsim un bilet la suprapreţ. Aşa că monitorizăm piaţa biletelor on-line, aşteptăm ca preţurile să oscileze, iar la momentul oportun profităm şi plătim un minim. Acum, aplicăm acelaşi mod de gândire şi la valoarea casei proprii. La fel ca prețul biletelor, valorile de referinţă variază dramatic de-a lungul timpului – un maximum pe durata existenţei unei pieţe a vânzătorilor și reculul dureros din perioada lui 2008-2009, continuat și în prezent. Un vânzător inteligent va monitoriza cu atenţie valoarea de origine de-a lungul anilor, astfel încât să știe gama generală a prețurilor pentru casa lor

Dar, dacă vă aşteptaţi ca imediat după încheierea unor lucrări de renovare să crească automat şi valoarea imobilului, trebuie să înțelegeţi şi să cunoaşteţi ce alţi factori mai pot contribui la păstrarea sau creşterea valorii unei locuinţe. Avem cel puţin patru exemple, care, însumate sau separat contribuie decisiv la stabilirea valorii unui imobil, cu potenţial de revânzare.

Locaţia, locaţia şi iar… locaţia!

Apropierea de un bulevard cu trafic intens, sau de o autostradă, apropierea de un teren viran mare, apropierea de… nici o formă de civilizaţie, aşezarea într-o zonă cu sărăcie afişată garantează aproape întotdeauna o stagnare a valorii, dacă nu chiar o depreciere a acesteia. Acesta este motivul pentru care două case identice, situate în același cartier poate rezulta în diferenţe dramatice de listare, în cazul în care una este amplasată pe o stradă închisă, iar la capăt există o alta care încadrează un drum cu două benzi pe sens. Invers, dacă deţineţi o proprietate în jurul căreia infrastructura şi facilităţile au „explodat“ în ultimii ani, este foarte probabil să asistaţi la un salt plăcut în valoarea de piață, mai ales în cazul în care există şi capacitatăţi de deplasare la îndemâna unor potenţiali cumpărători tineri.

Renovări improprii

Imobilele vechi, cu amprentă istorică sunt la mare căutare, așa cum sunt şi casele nou construite (zero renovări necesare). Dar o proprietate care are 30 sau 40 de ani nu este altceva decât o sursă generatoare de costuri, pentru că necesită lucrări de anvergură şi investiţii în eficienţă energetică; fără a mai vorbi de aspectul exterior tern şi inevitabila lipsă de confort. Pe de altă parte, ca un cumpărător avizat, ce părere aveţi de proprietarul care se mândreşte cu o bucătărie aflată la modă acum 15 ani? La ce vă gândiţi când vedeţi o sufragerie cu pereţii tencuiţi în calciu? Sau, mai rău, ce cumpărător credeţi că va rămâne impresionat de dotările locuinţei care erau în vogă în momentul în care aţi cumpărato? Puţini sunt cei care aruncă bani pe un apartament sau o casă fără a şti vârsta reală a acesteia, dincolo de un face-lift costisitor.

Istoricul negativ

Este aproape imposibil să modifici percepţia publică a unei zone. Pur şi simplu istoricul recent este întipărit deja în mintea locuitorilor. Din păcate, evenimentele cu impact negativ legate de zona în care se află o locuiţă scoasă la vânzare îi vor afecta preţul. Clienţii sunt simpli oameni, iar oamenii nu se simt confortabil într-un loc în care a avut loc un incendiu devastator, sau într-o zonă rău-famată, cu infracţionalitate ridicată. Siguranţa conferită de o locuinţă nu este de ajuns. Este necesar ca zona de linişte să cuprinsă şi imediata vecinătate a imobilului. Neprevăzutul nu este agreat; nimeni nu se simte bine şi nici nu este mândru că locuieşte într-o zonă cu renume negativ.

Nici prea-prea, nici… foarte-foarte

La nivel de cumpărător mediu, tendinţa până acum şapte-opt ani era de a căuta locuinţe cu suprafeţe utile mari, pentru că acestea puteau suferi îmbunătăţiri, sau recompartimentări. Altfel spus, mult mai bine se vindeau imobile de peste 60 de metri pătraţi, faţă de cele până în 50 de metri pătraţi. A venit însă criza din 2008-2009, care a arătat că locuinţele mari nu sunt neapărat o investiţie reuşită pe piaţa imobiliară, pentru că sunt greu de întreţinut. Prin urmare, cumpărătorii sunt acum mult mai pragmatici atunci când se decid de cât spaţiu au nevoie cu adevărat pentru a se simţi confortabil şi pentru a rămâne şi cu ceva bani prin buzunare. Aceiaşi cumpărători sunt interesaţi şi de funcţionalitatea locuinţei pe care doresc să o cumpere. Lipsa băilor sau a dormitoarelor contează mult. Chiar şi în cazul unui simplu apartament, toaleta aşa-zisă de serviciu înseamnă ceva în plus, chiar şi pentru o familie cu doar trei membri. Şi ar mai fi un aspect. În zona imobiliară, unicitatea nu prea aduce câştig. Un apartament modern înconjurat de case de epocă nu se va vinde bine, cum, la fel, o garsonieră îşi va pierde din valoare, dacă este singura dintr-un bloc cu apartamente de trei şi patru camere. Când apare un potenţial client, el va fi interesat să facă comparaţie între ceea ce i se oferă la vânzare şi ceea ce există similar, în aceeaşi zonă. În lipsa unor astfel de comparaţii, oferta de cumpărare va aduce proprietarul în dezavantaj. Chiar şi evaluatorii băncilor vor fi tentaţi să acorde un scor mai mic.

Evaluare rapidă?

Dacă nu aveți timpul, pregătirea sau dorința de a vă evalua singuri proprietatea din punct de vedere imobiliar, puteți să contactați o agenție imobiliară din zonă. Însă, atenție: nu este de valoare o evaluare telefonică sau verbală, pe care de regulă le puteți obține chiar și gratuit. Acestea, de multe ori, nu sunt serioase, cu atât mai mult cu cât se fac pe loc, adică primiți un răspuns chiar în momentul în care puneți întrebarea. O mai mare încredere puteți avea într-un agent imobiliar care nu va dă un răspuns imediat, dar preferă să vadă mai întâi proprietatea. Solicitați-i acestui agent un raport scris de evaluare imobiliară, în care să includă și oferte comparabile din zonă. Pentru acest tip de colaborare trebuie să vă pregătiți să achitați o anumită taxă, de regulă nu foarte mare, însă aceasta vă va oferi un număr de argumente serioase pentru stabilirea unui preț realist de vânzare.

semnaturi-premium_110x433

Advertisements